9 januari 2021

Nederlandse Vereniging Acupunctuur vraagt uw hulp!

Petitie: Erken de acupuncturist als medisch contactberoep

Teken de petitie als ook jij vindt dat acupunctuur erkend moet worden als medisch contactberoep! Wij verzoeken Hugo de Jonge om de acupuncturist toe te voegen aan de lijst van medische contactberoepen. Hierdoor kunnen wij onze patiënten blijven behandelen in het geval van een crisis, zoals bijvoorbeeld tijdens deze lockdown. Onze patiënten hebben onze zorg hard nodig, zeker in deze tijd!

Ga hier naar de petitie.

Acupunctuur is geen luxeproduct!
Veel patiënten kunnen blijven functioneren dankzij acupunctuur. Denk aan mensen met chronische aandoeningen en pijn, acute pijn, mensen met psychische problemen, met allergieën, mensen met bijverschijnselen van chemotherapie of
bestraling, vrouwen (en mannen) met een kinderwens, en ga zo maar door.
Uit een Israëlisch onderzoek tijdens de eerste lockdown bleek dat patiënten serieuze terugval in hun klachten ervoeren, omdat hun acupunctuurbehandeling geen doorgang kon vinden. Geen acupunctuur betekent meer leed, meer zorgkosten en meer ziekteverzuim.

Overheid, kijk over de grenzen!
In de huidige lockdown mogen acupuncturisten in Europese buurlanden zoals Duitsland en België aan het werk blijven. Daar beseft de overheid kennelijk dat acupuncturisten een wezenlijke bijdrage leveren aan de gezondheid van de bevolking. Zowel voor bestaande klachten, klachten die samenhangen met uitgestelde reguliere zorg én het bevorderen van de weerstand en een gezonde leefstijl! Overheid, laat onze patiënten niet in de steek! Maak onze zorg beschikbaar! Voeg de acupuncturist toe aan de lijst toegestane (medische) contactberoepen!